پیغام نویسنده وبلاگ :
با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی، به وب سایت من خوش آمدیدخوشحال می شم برای هرچه بهتر شدن مطالب وب سایت، از نظرات و پیشنهادات سازنده شما استفاده کنم. از شما تقاضا می کنم در بهتر شدن كیفیت مطالب، یاری ام کنید. ممنونم از لطفتون
 
ساعت : 12:06 ب.ظ
نویسنده : لطف آبادی

دهیاری  ،نقطه عطف پیوند حاكمیت با مشاركت مردمی در عرصه مدیریت محلی در مناطق روستایی است. به بركت وجود دهیاری و حضور و همكاری مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و به یمن اتحاد ملی و وحدت كلمه، تحت سیاست‌ها و برنامه‌های مؤثر دولت محترم، بحمدالله پیشرفت‌های چشمگیر و درخور توجهی در جهت محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی به دست آمده است كه اكنون حلاوت آن محسوس و قابل درك می‌باشد.

 

 

در این مسیر رو ‌به ‌توسعه، حمایت‌های همه‌جانبه دولت محترم  اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال از جمله تخصیص اعتبارات و امكانات قابل‌توجه، تلاش برای رفع خلأهای قانونی و انسجام‌ و نظم‌بخشی به نهاد دهیاری از طریق تدوین لایحه دهیاری‌ها، برنامه‌ریزی كلان برای تقویت بنیه اقتصادی روستاها، اشتغال‌زایی و كارآفرینی در روستاها مسلماً زمینه‌ساز ارتقای كارآمدی دهیاری بوده و خواهد بود.

دهیاری:

   *  تکمیل کننده زنجیره حکومت مردم بر مردم و بازوی اجرایی شورای اسلامی در نظام مدیریت روستایی است.

   *  قابلیت تصدی بسیاری از وظایف بخش دولتی

   *  تقویت کننده روند توسعه اجتماعی و فرهنگی

   *  بستر ساز شهرهای آینده و کنترل کننده روند مهاجرت

   *  حافظ امکانات زیربنایی احداث شده در نواحی روستایی

   *  تقویت کننده روند توسعه کشاورزی میباشد.

   از اهداف مدیریت روستایی میتوان بطور خلاصه  به سه مورد اشاره کرد :

1-     نوسازی و بهسازی محیط فیزیکی روستایی .

2-     هدایت و نظارت بر فرآیند عمران روستایی .

3-      ارتقای شرایط کار و زندگی .

عملکرد دهیاران :

اجرای پروژه‌ها و طرح‌های‌ متعدد عمرانی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعیِ خلاقانه با بهره‌گیری از مشاركت مردم، بهبود وضعیت كالبدی، سیما و منظر روستاها، كمك به حفظ محیط‌ زیست و منابع طبیعی، كمك به حفظ فرهنگ بومی و اسلامی ایرانی در عرصه‌های مختلف توسعه روستایی، ارتقای سطح همبستگی مردم و سرمایه‌ اجتماعی آن‌ها و كمك به رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی، تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های وسیع و ارزشمند دهیاری‌ها در خدمت‌رسانی به مردم نجیب روستایی است.

 دهیار در یک روستا بمنزله شهردار بزرگ در محیطی کوچک است وبا داشتن بیش از 48 وظیفه عمرانی ، خدماتی و فرهنگی اجتماعی کد خدای حل مشکلات در روستا بوده و بعنوان شهردار،  اداره ثبت احوال، مسئول ایمنی  و آتش نشان ،  مدیر بحران،  مسئول بهداشت محیط و  محیط زیست ، مسئول زراعت ، اداره آمار ، مسئول منابع طبیعی، مدیر پایانه حمل و نقل،  مسئول گورستان و  ... میباشد . فعالیتهایی از قبیل : 

-         زیبا سازی مبادی ورودی روستاها با اجرای سردرب و  بلوار سازی

-        اجرای طرح های بهداشتی و پسماند

-        احداث و بهره برداری از سالن های ورزشی

-        ساماندهی گلزار و مزار  شهدا و احداث یادمان ها

-        جدول گذاری و آبرو گذاری جهت دفع آبهای سطحی

-        شن ریزی و تسطیح و بهسازی معابر روستاها

-        مسیر گشایی و تعریض و آسفالت معابر و  خیابانها

-        توسعه گردشگری و اکوتوریسم

-        مدیریت بحران (احداث پایگاه  آتش نشانی و آشیانه ماشین آلات)

-        لایروبی و تنظیف معابر، نمک پاشی برف روبی، نهال کاری و ایجاد فضای سبز

-        احداث پارک کودک و بوستان روستایی- فضای سبز تفریحی و احداث گلخانه

-        ایجاد و تشکیل  باشگاههای فرهنگی ورزشی و برگزاری مسابقات بین دهیاران

-         احداث پل معابر و مسیل ها ، دیواره سنگی و سیل بند

-        حضور فعال در نمایشگاهها ی توانمندی روستایی،طراحی وبلاگ ها و نرم افزارهای مرتبط با دهیاری

-        نصب تابلوهای اعلانات و تابلو تبلیغاتی ، پلاک کوبی واحدها

-        احداث و تکمیل و تجهیز غسالخانه ها

-        نصب سطل زباله در معابر روستا

-        احداث ساختمان دهیاری

-         احداث خانه عالم و کتابخانه

-        شرکت در مسابقات و کسب رتبه در المپیادها و آزمون های مکاتبه ای دهیاران

-        تعریض جاده اصلی روستا با مشارکت مردمی

-        احداث توالت های عمومی و سرویس بهداشتی

-        کمک به بخش عمومی (مساجد-پایگاه مدارس-هیئت ها و برگزاری مراسم مولودی و سوگواری ) و مراسمات فرهنگی

 

الف: اهم مشکلات دهیاری ها

مشکلات 

1- امنیت و ثبات  شغلی دهیاران  

2 -کمبود نیروی انسانی

3 - عدم وجود ضمانت اجرایی در برخورد با تخلفات ساختمانی و بهداشتی و ... تا زمان ارجاع به کمیسیون ،

4 -  عدم وجود کد اجرایی ، اکثر دهیاران استان توانمند بوده و میتوانند بعنوان دستگاه اجرایی ،پروژه ها را خودشان اجرا نمایند .

5- عدم استعلام  اتحادیه امور صنفی در واگذاری پروانه کسب از دهیاری ها در بعضی از شهرستان ها و عدم استعلام ادارات خدمات رسان  بعنوان مثال :اداره امور برق جهت استعلام اینکه واحد مسکونی متقاضی در داخل محدوده است یا نه از بنیاد مسکن استعلام میکند .(آیا دهیار توان تشخیص داخل و خارج روستا را ندارد ؟)

6 - عدم وجود کارت شناسایی شغلی

 7-عدم همکاری شبکه بهداشت در پسآب  و عدم وجود متولی برای فاضلاب روستایی

8- عدم پرداخت معوقات دهیاران

9- اعمال سلیقه در صدور حکم حقوقی توسط برخی بخشداران محترم

10- ساماندهی حمل و نقل روستایی( عدم وجود متولی خاص برای ساماندهی مسافربری های روستایی )که جنبه درآمدزایی برای دهیاران را نیز  دارد .

 11- تداخل وظیفه ای با بنیاد مسکن با توجه به اینکه تهیه و اجرای طرح هادی ، وظیفه ذاتی بنیاد مسکن است.  کل در آمد و اعتبار دهیاری صرف مسیر گشایی،  تملک،جدول گذاری زیرسازی معابر،نهال کاری پیاده رو و غیره میشود. آیا تهیه و اجرای طرح هادی جز وظایف ذاتی بنیاد مسکن نیست . .ایا بنیاد مسکن فقط آسفالت کاری روستا را بعهده دارد؟در صورت وجود قیر رایگان این آسفالت را دهیار هم میتواند اجرا نماید و ابهاماتی در مورد تغییر کاربری و الحاق به محدوده

ب: پیشنهادات در راستای حل مشکلات دهیاریها

1- با توجه به کار سخت دهیاری و شبانه روزی بودن تقاضا میگردد ضمن مکاتبه با مراتب بالاتر شغل دهیاری جزو مشاغل سخت  محسوب شده و  دهیاران با 20 سال خدمت بازنشست شوند.

2- قانون اتمام مدت خدمت دهیار با اتمام دوره فعالیت شورا  و عزل و نصب دهیار بازبینی و اصلاح گردد و برای تصمیم گیری مدیران زیرمجموعه وزارت کشور  در این مورد خاص و مهم ،جایگاهی تعریف شود. با تامین امنیت شغلی دهیار ،استفاده از تجارب و آموزشهای مکتسبه دهیار ،کاهش هزینه های  دهیاری و سیستم اداری در انتقال دانش و تجربیات به دهیاران جدید الانتصاب ،کاهش اعمال سلایق و منافع شخصی شورا در عزل و نصب دهیار و تحقق روزافزون اهداف غایی از تشکیل دهیاری و مدیریت واحد روستایی و ... محقق شود .

3- جهت استفاده از تجارب دهیاران برای انتصاب دهیاران همانند استان تهران از جابجایی دهیاران در روستاها استفاده شود.

4-ضمن تعریف کد اجرایی برای دهیاری ها ی استان اجرای طرح هادی را به طور آزمایشی به چند دهیار توانمند استان واگذار نمایید.

5- کارشناسی املاک  داخل محدوده را به دهیاری ها واگذار نمایند. نه به بنیاد مسکن.

6- جهت انتقال تجارب و از بین بردن ضعف های موجود و بالا بردن سطح دانش عمومی و تجربی دهیاری ها برگزاری سفر ها و کارگاه های آموزشی   درون استانی و  بین استانی مورد تقاضا میباشد .

7- واگذاری ماشین آلات عمرانی و راه سازی به تعاونی ها و یا مراکز دهستانها که در شرایط بحرانی بتوانند خدمات بموقع ارائه دهند.

8- از دهیارانی که عملکرد مطلوب نسبت به سایر دهیاران داشته اند  قدردانی گردد.و در توزیع اعتبارات این موضوع مد نظر قرار گیرد.

9- استفاده از دهیاران موفق و با تجربه در شهرداریها و در شهرهای تازه تاسیس

10 - در راستای تکریم ارباب رجوع و مرتفع شدن مشکلات اهالی و سرعت در ارائه خدمات  (مخصوصا)  در مواقع عدم حضور دهیار (در مرخصی  یا ماموریت )یک نفر کارمند برای دهیاری های تمام وقت استخدام گردد.

11-با توجه به کثرت دهیاران درجه 5 و 6 پیشنهاد میگردد امور مالی مستقلی در اختیار داشته باشند.پیشنهاد ما استفاده از سرباز امریه جهت رفع کمبود نیروی انسانی میباشد.

12- بعنوان مدیر بحران تنخواه ویژه ای در اختیار دهیار باشد تا در شرایط بحرانی هزینه نماید .

 



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic